Jak wybrać dobry hosting?

06-17-2010 od admin Zostaw odpowiedź »

Wybór dobrego hostingu nie jest prostą sprawą. W Polsce mamy ponad setkę firm hostingowych, a każda z nich oferuje hosting zróżnicowany w parametrach. Nie każdy musi się na nich znać, więc warto przybliżyć te najważniejsze, na które należy zwrócić uwagę.

Powierzchnia serwera

Można by myśleć, że im większa powierzchnia dyskowa konta tym lepiej, i że to ona jest ważna. W rzeczywistości duż ingu,  ej powierzchni dyskowej potrzebuję tylko te osoby, które posiadają serwisy z obszernymi materiałami multimedialnymi, dużymi bazami danych, wieloma skrzynkami e-mail. Przy doborze powierzchni powinniśmy się zastanowić ile miejsca będzie zajmowała nasza strona internetowa łącznie z bazą danych i skrzynką e-mail, ile miejsca będziemy potrzebowali w przyszłości oraz na kopie bezpieczeństwa. Ceny dysków twardych tanieją a ich powierzchnia zwiększa się, więc ten parametr przestał już mieć tak duże znaczenie, a wiele ofert spełni nasze potrzeby.

Limit transferu (ruchu na łączach)

Mówiąc o transferze mówimy o górnym limicie ilości ruchu na łączach serwerowni, jaki serwis może wygenerować. Parametr ten ma duży wpływ na cenę hostingu i może być on rozliczany miesięcznie lub rocznie. Jeśli odwiedzalność naszego serwisu bywa sezonowa, czyli występują okresy o zwiększonej odwiedzalności np. w branży turystycznej przed wakacjami, korzystne będzie rozliczenie roczne transferu. Wynika to z tego, że przy rozliczaniu miesięcznym w miesiącach o większej odwiedzalności, przekroczymy dopuszczalny limit transferu, a za wykorzystany dodatkowy transfer będziemy musieli dopłacać. Jeśli wykupimy pakiet o większym limicie transferu, który zaspokoi nasze potrzeby nawet w sezonie wielkiego ruchu, poza sezonem nie będziemy wykorzystywać całego limitu transferu, za który przecież zapłaciliśmy. Dlatego rozliczenie roczne jest korzystniejsze, niestety wiele firm oferuje rozliczenie miesięczne.

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę ze swoją stroną internetową i nie wiesz jakiego transferu potrzebujesz, powinieneś zwrócić uwagę, czy w ofercie są atrakcyjne pakiety hostingu oferujące również większy transfer. Wraz z rozwojem Twojego serwisu, do czego pewnie będziesz dążył, możesz potrzebować większego transferu gdyż wzrośnie odwiedzalność Twojej strony. Natomiast jeśli już od jakiegoś czasu prowadzisz swój serwis internetowy, na podstawie statystyk i dotychczas zużywanego transferu jesteś mniej więcej w stanie określić swoje potrzeby.

Według danych znalezionych w Internecie:

  • przeciętna strona firmowa generuje miesięczny ruch nie przekraczający 5 GB;
  • niezbyt popularne forum internetowe – 10 GB transferu miesięcznie;
  • niewielkie serwisy informacyjne oraz strony firmowe z większą ilością zdjęć wykorzystują miesięcznie kilkanaście GB transferu, jednak wraz ze wzrostem ich popularności/ilości dostępnych zdjęć – zużycie transferu rośnie;
  • duże serwisy zawierające sporo multimediów generują miesięczny ruch rzędu 100 GB, a serwisu z dużym downloadem jeszcze większy;
  • transfer rośnie wraz ze wzrostem wykorzystania poczty internetowej, przeciętne wykorzystani skrzynki firmowej generuje ruch rzędu kilkuset MB miesięcznie.

Patrząc na to zużycie transferu można by dojść do wniosku, że im wyższy limit transferu w danym pakiecie tym lepiej, można tak się zabezpieczyć na przyszłość. Firmy hostingowe oferują takie pakiety, patrzymy na te cyferki i myślimy: „o… to jest to”. Dobrze jest mieć pewny margines bezpieczeństwa. Niestety wraz ze wzrostem zużycia transferu rośnie wykorzystanie zasobów serwera, co może skutkować zablokowaniem naszego konta i rozwiązaniem umowy. Powodem tego będzie zbytnie obciążenie jakie generuje nasza strona. Hosting jest dzierżawą fragmentu powierzchni na serwerze współdzielonym, czyli takim na którym są również strony internetowe innych użytkowników, a one muszą również dobrze funkcjonować, nie możemy naszą stroną powodować by inne strony działały gorzej.

Lokalizacja serwerowni

Najważniejszym czynnikiem mającym wpływ na cenę hostingu jest koszt łączy internetowych. Im tańszy data center, w którym ulokowane są serwery firmy oferującej hosting, tym w ofercie takiej firmy hostingowej większy limit transferu. Do niedawna było widać znaczące różnice w cenie hostingu – na korzyść serwerowni zlokalizowanych w USA, Holandii, Niemczech, gdyż tam ceny łączy internetowych były znacząco niżesz niż w Polsce. Ostatnio te różnice cenowe nieco się zacierają za sprawą konkurencji wśród niektórych operatorów telekomunikacyjnych. To pozwala oferować również tani hosting zlokalizowany w Polsce z przyzwoitym transferem. Większe odległości powoduję nieznacznie wolniejsze działanie usługi. Jeśli mowa o lokalizacji to część firm posiada własną serwerownię np. nazwa.pl czy Kei.pl, lub tak jak home.pl korzysta z usług centrum danych firmy GTS Energis. Trudno określić, który wariant jest dla klienta lepszy.

Serwer najmniej ważny

Wiele firm hostingowych chwali się marką i  parametrami swoich serwerów takich jak szybkość i generacja procesora, ilość pamięci RAM, wielkość dysków twardych itp. Nie wspominają one jednak o obciążeniu maszyn, liczbie i profili klientów. W praktyce gorszy i słabszy serwer, mniej obciążony – będzie wydajniej pracował niż lepszy serwer obsługujący zbyt dużo użytkowników.

Wykwalifikowany personel

Nawet najlepszy sprzęt ulokowany w najlepszej serwerowni nie zapewni wysokiej jakości usługi – tą mogą zapewnić tylko sprawni i wykwalifikowani administratorzy. Podczas awarii ważne jest by móc jak najszybciej skontaktować się z obsługą techniczną (24h/dobę) i móc jak najszybciej usunąć awarię, niezależnie czy to we własnej serwerowni czy wykorzystywanej na zasadzie outsourcingu. W przypadku awarii czas reakcji nie powinien przekraczać kilkudziesięciu minut. Wykwalifikowani pracownicy to również kompetentna oraz przyjazna obsługa klienta, która szybko i zadawalająco odpisze na nasze wszelkie pytania.

Zarejestruj swoją domenę!
WWW. 
 

Awaryjność

Każdy sprzęt może ulec awarii a człowiek może się pomylić. Wystarczy, że jeden z wielu czynników zawiedzie a stabilność i niezawodność działania usługi, odbije się to negatywnie na całości. Awarię występowały, występują i będą występować – jest to nieuniknione, niezależnie od wielkości firmy hostingowej i nakładu środków. Sztuką jest by awarie trwały jak najkrócej i były szybko usuwane. Warto więc zawsze poczytać opinie na forum internetowym, żeby dowiedzieć się o awaryjności hostingu w poszczególnych firmach a także jakości obsługi. Zwróćmy uwagę na czas nieprzerwanej pracy serwerów (uptime), powinien on być jak najwyższy.

Kopie zapasowe

Im częściej robiony backup tym lepiej, najlepiej by był robiony raz dziennie i przechowywano kopie zapasowe przez kilka dni. W przypadku większej awarii będziemy w stanie odtworzyć serwis sprzed kilku dni. Dostawca hostingu powinien montować dyski w serwerach w ramach systemu RAID – zapewnia to zapis danych na co najmniej dwóch dyskach, co w przypadku awarii jednego z nich daje możliwość nieprzerwanej pracy serwisu i odzyskania danych.

Limit zasobów

Jak już wspominałem, hosting działa na zasadzie dzierżawy powierzchni serwera, na którym muszą sprawnie działać strony internetowe również innych użytkowników. Dlatego firmy hostingowe wprowadzają limity obciążenia zasobów serwera, żeby ustrzec się przed sytuacją, że jedna strona zbytnio obciąża cały serwer i spowalnia działanie innych stron. Jest to oczywiście dobre rozwiązanie, nikt nie chciałby chyba mieć swojej strony internetowej na serwerze, który jest zbytnio obciążony i nasza strona działa czasami bardzo wolno. Problem polega na tym, jak limit obciążenia powinien być duży? Limit ten powinien być oficjalnie znany, żeby nie było jakichś niedomówień, a w części firm decyduje niestety subiektywna ocena administratorów. Inne firmy jak nazwa.pl określiły szczegółowo limit na poszczególne elementy składowe swojej usługi: ograniczenie rzeczywistego czasu wykonywania skryptu, ilości zajętej pamięci RAM, łącznych limitów ilościowych zapytań do bazy danych, sekundowy limit liczby pakietów przesyłanych po łączach i wiele innych czynników. Są też firmy szczególnie tańsze, które nie przejmują się zużyciem zasobów serwera przez niektórych klientów – można ich rozpoznać po obciążonych serwerach.

Druga sprawa, należy unikać firm, które w ramach oszczędności starają się upakować jak najwięcej stron internetowych różnych klientów na jak najmniejszej liczbie serwerów. Lepiej jest, gdy ten rozkład stron i obciążenia jest równomierny na wszystkich serwerach.

Regulaminy i promocje

Warto się z nimi zapoznać przed skorzystaniem z usługi firmy hostingowej. Unikniemy zakupu serwera np. za 50 groszy a po pół roku faktury VAT na kolosalną kwotę, gdyż umowa jest na rok. Sytuacja może być też podobno, gdy za pierwszy rok zapłacimy mniej a po roku odnowienie hostingu będzie kosztowało zdecydowanie więcej.

Firmy „krzaki”

Nawet w branży hostingowej potrafią zaistnieć firmy „krzaki”, oferujące usługi hostingu na wynajętym serwerze. Firmy mogą posiadać profesjonalną stronę internetową, prowadzić działalność gospodarczą na czarno przez „młodocianych biznesmenów”, bez pełnych danych firmy, NIP-u, Regonu. Strona firmowa z danymi kontaktowymi jak tylko numer telefonu komórkowe i e-mail, tania oferta, powinny wzbudzić Twoje podejrzenie. Można takie oferty spotkać na aukcjach internetowych obok ofert legalnych firm, które sprzedają hosting „w promocji”.

Hosting to za mało

Wymagający użytkownicy zużywający znaczne zasoby serwera powinni korzystać z serwerów VPS (Virtual Private Server), hostingu dedykowanego lub dzierżawić własny serwer. VPS to specjalnie wydzielone zasoby fizycznego serwera, umieszczone w zwirtualizowanym środowisku przypominającym samodzielny serwer. Wówczas na jednym serwerze znajduje się od kilku do kilkunastu kont klientów, dzięki czemu serwisy mogą wydajnie funkcjonować. Wśród serwerów VPS istnieją dwie wersje, pierwsza – zarządzana przez firmę hostingową i druga – zarządzana przez klienta, wówczas trzeba posiadać odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Gdy i serwer VPS okaże się niewystarczający, warto rozejrzeć się nad hostingiem dedykowanym lub własnym serwerem dedykowanym. Hosting dedykowany od serwera dedykowanego różni się tym, że hosting jest zarządzany przez firmę hostingową a serwer przez klienta.

Źródło: www.internetmaker.pl

Warto przeczytać:

Reklama
Najlepszy hosting

Zostaw odpowiedź